روایت «چرخ» از دلایل و راهکارهای حل آلودگی هوا
با لابی‌های زیاد قانون هوای پاک را دور می‌زنند!
شصت‌ویکمین برنامه‌ی تلویزیونی «چرخ» در فصل ششم به گفت‌وگویی درباره‌ی آلودگی هوای کلان‌شهرها اختصاص داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در «میز طبیعت» برنامه‌ی سه‌شنبه 12 آذر، سیدامیر سادات‌موسوی به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان دکتر مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مهندس حسین‌رضا شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا بود. خودروسازان اجرای قوانین را عقب می‌اندازندمدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا ضمن بررسی سهم منابع تولید آلاینده‌ها در کلان‌شهرهای کشور گفت: «بیشتر از 90 درصد موتورسیکلت‌های سطح شهر کاربراتوری هستند و عمر مفید آنها تمام شده است. حتی بعضی از خودروها و موتورهای انژکتوری هم اگر عمرشان بگذرد، عملا آلودگی زیادی را تولید می‌کنند. قوانین بسیار خوبی هم در سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود دارد و از دولت هم مصوبه گرفته‌اند اما همیشه به دلیل لابی‌هایی که وجود دارد، اجرای قوانین عقب می‌افتد. یکی از قوانین این بود که به ازای هر 10 موتورسیکلت جدید که ساخته می‌شود، حتما یکی از آنها باید برقی باشد. یک قانون دیگر این بود که هر قانون جدیدی که می‌خواهد پلاک شود، باید یک موتور فرسوده اسقاط و پلاک آن باطل شود.»قانون معاینه فنی رعایت نمی‌شوددکتر تجریشی درباره‌ی دلایل انجام نشدن این قوانین توضیح داد؛ «قانون هوای پاک سال 1396 بعد از ده‌ها سال به دستگاه‌های اجرایی و دولت ابلاغ شد. در بهمن سال گذشته با لابی گسترده‌ای که صنعت موتورسیکلت انجام داد، هر دو موضوع مورد اشاره را یک سال به تعویق انداخت. وقتی یک قانون داریم، دستگاه‌های اجرایی باید خودشان را ملزم به اجرای آن قانون بدانند. ما به آلودگی هوا به‌عنوان یکی از موارد مرتبط با حقوق عامه نگاه می‌کنم. من خوشحال شدم که رئیس قوه قضاییه به این موضوع اشاره کردند و نماینده‌های ایشان به جلسات و کارگروه ملی آلودگی هوا می‌آیند. وزارت صنعت به این قانون هوای پاک عمل نکرده و از این قوانین عمل‌نکرده‌ زیاد است! شهروندان عزیز به سایت Dabir.doe.ir مراجعه کنند و حقوق شهروندی و وضعیت سوخت‌ را بررسی کنند. پایش‌های مداوم ما نشان می‌دهد که کیفیت سوخت‌مان خوب است. ما در این سایت 64 حکم را قرار داده‌ایم که باید آنها را انجام بدهیم تا وضعیت امیدوارکننده شود. مثلا قرار بوده معاینه فنی بررسی شود و آمارها می‌گوید حدود پنج میلیون پلاک باید این کار را انجام بدهند. الان حدود یک و نیم میلیون پلاک این کار را انجام داده‌اند که بخش عمده‌ی آن در تهران هستند. در شهری مثل مشهد فقط 36هزار پلاک معاینه فنی شده‌اند اما به راحتی در سطح شهر تردد می‌کنند.»کامیون‌های متعلق به زمان جنگ‌جهانی دوم در تهران تردد می‌کنند!مهندس حسین‌رضا شهیدزاده می‌گوید این قانون در تهران به‌درستی اجرا نمی‌شود؛ «در شهرداری تهران بیشترین کارها در زمینه‌ی کنترل آلودگی هوا انجام شده است. همین کار کنترل معاینه فنی از تهران آغاز شد. هر چند درباره‌ی تعداد شناسایی و جریمه‌ها اختلاف وجود دارد. حدود 40 درصد بین این دو موضوع اختلاف وجود دارد. یعنی 40 درصد خودروهایی که معاینه فنی ندارند، هنوز جریمه نمی‌شوند. به‌طور مثال گاهی با وسایلی پلاک را می‌پوشانند که این جرم می‌تواند جریمه‌ی زندان داشته باشد.» معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست این موضوعات را تایید کرد: «ما قرار نیست قانون را نادیده بگیریم. پلاکی که قانون را رعایت نمی‌کند، باید جریمه شود. اگر جریمه نشود، در شهر تردد می‌کند و نتیجه می‌شود همین آلودگی. درباره‌ی کامیون‌ها هم همین موضوع مطرح است. مسئولان باید گزارش بدهند که چند پلاک خوانده شده و چند نفر جریمه شده‌اند. پس یکی از راهکارها این است که تردد خودروهایی را که معاینه فنی ندارند، ممنوع کنیم. یکی از مشکلات ما همین است که کشورداری را بخش‌های مختلف می‌دانیم، در حالی که همه یک پیکر هستیم و نباید اجازه بدهیم شرایط فعلی تکرار شود. در شهرهای ما کامیون‌هایی از زمان جنگ جهانی دوم تردد می‌کنند. اتوبوس‌های قدیمی 22درصد در آلایندگی شهر تهران سهم دارند. کسی باید این وضعیت را کنترل کند.»آلودگی تهران هر سال 2.6 میلیارد دلار هزینه دارد!تجریشی سهم لابی‌گری در اجرا نشدن قوانین مقابله با آلودگی هوا را پررنگ دانست؛ «در کلان موضوع آلودگی هوا در اولویت هست اما عملکرد ما باید نشان بدهد که خوب عمل کرده‌ایم یا نه. کنترل آلودگی هوا یک کار جمعی است. مدیریت این موضوع با سازمان حفاظت محیط زیست است اما به جایی می‌رسیم که موتورسیکلت‌ساز یک سال تنفس می‌گیرد. به صنعت که می‌رسد، لابی‌ها بسیار قوی هستند.» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در بخش پایانی حرف‌هایش به دلایل مقاومت خودروسازان و مردم برای مقابله با آلودگی هوا پرداخت: «چرا موتورسازها مقاومت می‌کنند؟ اولین دلیل این است که می‌دانند اگر موتور انژکتوری یا برقی تولید کنند، قیمت بالاتری خواهد داشت و مشتری‌های کمتری خواهند داشت. پس یکی از دلایل اقتصادی است. فیلتر دوده را روی خودروهای دیزلی نمی‌گذارند چون باید برای آن هزینه کنند. خودروی فرسوده خارج نمی‌شود چون به لحاظ اقتصادی جایگزینی خودرو برای صاحب خودرو به صرفه نیست. همه‌ی این مسائل دلیل اقتصادی دارد اما حساب این را نمی‌کنند که هزینه‌های پنهانی که ما پرداخت می‌کنیم، به مراتب بیشتر است. یک مطالعه‌ی بانک جهانی نشان می‌دهد، اگر میزان آلودگی تهران را کم کنیم، هزینه‌هایمان حدود 2.6 میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند. این رقم بسیار زیاد است و اگر یک‌سوم این میزان را در تهران هزینه کنیم، این مشکل را می‌توانیم رفع کنیم. ما هر سال داریم این ضرر را می‌دهیم.»«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند. انتهای پیام/ن  
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد